Twitter Facebook Google Plus LinkedIn RSS Feed Email

Alapvető hajókezelési szabályok

2013. február 14., csütörtök

A következőkben túravezetőink jótanácsait, tippjeit trükkjeit olvashatod a vízen való közlekedésről, evezésről, esetlegesen a partra kapaszkodásról….
Mindenkinek felhívnánk a figyelmét, hogy az alábbi iromány nem szentírás, elolvasása nem jogosít fel semmire sem, ugyan úgy ahogy az sem, ha nem sajátítja el a kedves olvasó az alábbiakban foglaltakat… Ezek csak jótanácsok. (ha profi evezős technikákra vagy kíváncsi, keresd pl. a Vidráékat a www.vidra-vizitura.hu oldalon.)
A hajó kezelés egyszerű szabályai:
1, Te mindig legyél a víz felett!
2, Az összes veled együtt evező embertársad (nem is beszélve a házikedvencekről) is legyen a víz felett
3, A hajó amiben ülsz pedig lehetőség szerint legyen közted és a víz között. Ennyi.
a többi megy magától…

A kormányos szerepe (kenu)

A kormányos alapvető feladata arra felügyelni, hogy az A hajó kezelés egyszerű szabályaiból a lehető legtöbb pont be legyen tartva.
valami nem stimmel
Hogyan teszi mindezt??
Több személyes hajó esetén leghátulra ül, erősen markolja az evezőt, földöntúli orgánummal irányítja az összes többi evezőst, koordinálja a mozgásukat, rendezgeti őket a hajóban és tudja, hogy merre kell menni. (jó esetben)
Hogy irányítja a hajót?? A kenunál maradva a következő az elmélete a kormányzásnak:
“Képzeljük el, hogy ülünk a hajóban, jobb oldalon az evező és nagyon szeretnénk elfordulni valamerre. Ha példának okáért nagyon szeretnénk jobbra kanyarodni, akkor a lapát tollát cseppet merőlegesen a hajó testére a vízbe feszítjük, ezáltal a hajónk el kezd fordulni jobbra. Minél merőlegesebb a lapát tolla a hajótestre (és minél több vizet fog), annál jobban – gyorsabban fordulunk. Abban az esetben, ha balra szeretnénk fordulni, akkor a lapát tollával megpróbáljuk a hajó fara (hátulja) alá betolni (alatta átnyomni) a vizet, így a hajó elkezd balra fordulni. FIGYELEM! Ez utóbbi lassabb művelet, ne felejtsetek el időben nekikezdeni.”
klasszikus és szabályos

A “Legénység” és szerepe

A legénység a kormányoson kívül mindenki más, aki a hajóban ül. Az ő dolguk az evezés és a kormányos “kiszolgálása” (pl. víz figyelése, fényképezés, alkoholmentes sör kibontása…). Fontos odafigyelni arra, hogy a kormányoson kívül más ne akarjon kormányozni, csak és kizárólag a kormányos utasítására! Az orrban ülő a SZEMfeladata a víz figyelése, az akadályok irányának és távolságának közlése a kormányos felé, illetve, az esetlegesen éles fordulókban segíthet a kormányosnak a kenu orrát megfelelő irányba fordítva irányítani a hajót. De ezt a műveletet sosem önállóan, mindig a kormányossal egyeztetve kell elkezdeni!

A kikötés

A kenuval (kajakkal) való kikötésnél a következőkre kell odafigyelni:
Folyóvízen MINDÍG a folyásiránnyal szembe kötünk ki, mert így a víz lassítja a hajót. Abban az esetben, ha ezt elfelejtjük, és a víz folyásirányával megegyezően kötünk ki a sodrás kilökheti a hajót a partra, ahol a sziklákon, köveken megsérülhet. Sikeres kikötés után érdemes egyesével elhagyni a hajót, méghozzá úgy, hogy a hajó testének nagy része vízen legyen. Ellenkező esetben a hajó megsérülhet (üvegszálas anyagú hajókra igaz ez), sőt könnyen el is repedhet, ami azt eredményezi, hogy egy fél hajóval kell végigeveznünk a túrát, ami felettébb kényelmetlen és lassú :)
Amíg az utolsó ember is kiszáll, addig az első kiszálló fogja a hajót, hogy ne legyen annyira borulékony, és miután a hajó legénysége szerencsésen partot fogott, érdemes a hajót a partra vinni, ha ez nem lehetséges, akkor az orrkötéllel a parthoz (fa, bokor stb.) rögzíteni.

A borulás

Ha az alapvető szabályokat áthágja az ember (saját vagy egy nagyobb és erősebb külső akaratnál fogva), akkor beborul a hajó és a legénysége. Mi ilyenkor a teendő!

majdnem parton
Első: Az ember testi épsége. Ez mindennél fontosabb! Beborultunk, feljövünk a víz alól (ha lementünk) és körbenézünk, nincs-e akadály, hol vagyunk, hol vannak a többiek, meg van-e mindenki (megszámoljuk a fejeket). Ha a hajót akadály felé viszi a víz, akkor az akadály és a hajó közül mindenképpen kerüljünk ki. Tehát a hajó előttünk legyen és ne mögöttünk! (mindez persze fol vízre igaz)
Ha ilyen veszély nincs, akkor szedjük össze a lapátokat, csomagokat, a hajót fordítsuk az aljára (hogy ne teljen meg teljesen vízzel) és igyekezzünk a könnyebben elérhető part felé. Keressünk olyan helyet, ahol meg tudjuk vetni a lábunkat, vagy ha ki tudjuk a hajót húzni, az még jobb. Ha kint vagyunk, és mindenki jól van, akkor a csomagokat gyűjtsük egy helyre és öntsük ki a hajóból a vizet. Integessünk a minket fényképezőknek és mehetünk tovább.
Ilyen esetekre érdemes magunkkal vinni váltás száraz ruhát, mert ha hűvös az idő, akkor igen kellemetlen lehet vizes ruhában tovább evezni.
A többi hajó legénysége segíthet a felborultnak:
- összeszedik az elúszott csomagokat, evezőlapátokat, stb. Ennek megtörtént mindenképpen közöljük többiekkel, mert előfordulhat, hogy többiek keresik a felszerelést, miközben már valaki összeszedte.
- VÁRNAK. Ez nagyon fontos. Ha nincs túravezető, aki koordinál, akkor fontos tudni, hogy ilyenkor a csapat nem szakadhat szét! Amíg a borulás megoldódik, addig mindenki egy helyen marad, kivéve a segítőket.
- Baleset esetén segítséget hív! (térkép, folyamkilométer vagy GPS koordináták alapján)
Amit a többi hajós sose tegyen!
- vízbe nem ugrunk embert menteni. Hacsak nem vagyunk vízimentők.
- kenuba  - kajakba nem próbálunk meg súlyos csomagot, embert beemelni, mert mi is felborulhatunk. Ha emberről van szó, kapaszkodjon a hajó elejébe vagy végébe
- úszó hajókból segtíeni a vízzel teli hajóból kiönteni a vizet nagyon nehéz feladat. Erre csak kiemelten gyakorlott túrázók vállalkozzanak. Inkább keressünk partot, még akkor is, ha az nem 10 méterre van tőlünk.

Viharban:

A vihar közeledtét könnyen észreveszi az ember, hirtelen megnő a szél sebessége, fülledt meleg, hirtelen feltűnő sötétkék felhők mind mind erről árulkodnak. Amennyiben lehetséges, azonnal kössünk ki, a hajókat fordítsuk szájukkal lefelé, hogy ne essen bele az eső és keressünk fedett helyet. Lehetőleg kerüljük a magas fákat (a nyárfa, főzfa gyakran fordul elő vízparton, nagyon könnyen törik, balesetet okozhat!)
Ha nem tudunk kikötni, és a part messze van (pl Tisza-tó közepén evezünk), akkor kapaszkodjunk össze jó erősen és így próbáljuk meg kihúzni a vihar végéig. Amennyiben van part a közelben, de kikötésre alkalmatlan, akkor húzódjunk be, lehetőleg bokrok közé és kapaszkodjunk erősen.
A part mellett magasodó fákat MESSZE KERÜLJÜK EL!
Ha nincs semmi baj, akkor pedig élvezzük a vízitúrát. Mert a vízitúra jó dolog!